CO SIĘ DZIEJĘ Z MOIM DZIECKIEM?

GORSZY DZIEŃ, BUNT CZY MOŻE DEPRESJA?

 Bywa, że rodzice zastanawiają się, co się dzieje z ich dziećmi. Nagła zmiana zachowania. Czasem trwająca dłużej. Nasza pociecha skarży się na brak siły, nie pomaga nam w domu, spędza godziny patrząc się w ścianę albo oglądając filmiki w Internecie. Przestała wstawać rano i spóźnia się na pierwsze lekcję a może w ogóle zaniedbuje szkołę? Rodzic zastanawia się, co jest tego powodem. Czy jest to bunt nastolatka mieszczący się w granicach normy? Etap rozwojowy, który minie? Czy może sygnał, że dzieję się coś poważniejszego? Często rodzice nie myślą o depresji ich dziecka. Wydaje się to im niemożliwe, odległe i niedotyczące ich rodziny. Jeśli jednak zmiana zachowania utrzymuje się dłuższy czas i nasila oraz towarzyszą jej inne opisane poniżej objawy, warto zastanowić się nad taką możliwością.

Od czego należy zacząć? Od przyznania i zaakceptowania faktu, że depresja jest chorobą. Spotyka ona tak samo dorosłych, osoby starsze jak i dzieci oraz nastolatków. Nie jest ona gorszym dniem, lenistwem, czy złośliwością dziecka i niechęcią do podejmowania obowiązków domowych. Jest ona chorobą i tak jak w przypadku grypy nie powiemy osobie chorej „weź się w garść”, bo to nic nie pomoże tak samo w przypadku depresji nastolatka mówienie mu „ przestań! weź się w garść, nie bądź leniwy” nie przyniesie skutków. Może to nawet pogorszyć sytuację gdyż dziecko uzna, że nie ma w nas – rodzicach wsparcia, którego teraz tak bardzo potrzebuję.

Może się również zdarzyć, że dziecko samo poprosi nas o pomoc. Kiedy nastolatek przyjdzie do rodziców mówiąc im, że nie ma siły na nic, wszystko straciło dla niego sens i nie chce mu się żyć, a on sam jest do niczego należy niezwłocznie udzielić mu wsparcia a w dalszym etapie skonsultować się ze specjalistą.

Skąd mam wiedzieć czy moje dziecko ma depresję?

Poniżej przedstawiam Państwu możliwe zmiany zachowania występujące u starszych dzieci i nastolatków świadczące o możliwości występowania depresji:

ü  przewlekłe (utrzymujące się dłuższy czas) zmiany nastroju: dziecko jest ponure, przygnębione, drażliwe, smutne, marudne;

ü  utrata radości życia przez dziecko;

ü  utrata zainteresowania dotychczasowymi przyjemnościami, aktywnościami (gra w piłkę nożną, spotkania z przyjaciółmi);

ü  dziecko spędza mniej czasu na dotychczasowym hobby;

ü  pojawiły się problemy z nauką, spadek osiągnięć szkolnych;

ü  jest „ciągle” zmęczone;

ü  izoluje się, nie szuka kontaktu;

ü  ma problemy z rannym wstawaniem;

ü  zaniedbuje wygląd i higienę;

ü  skarży się na dolegliwości somatyczne: ból pleców, brak siły, spadek motywacji, brak apetytu;

ü  pojawiają się myśli rezygnacyjne i samobójcze;

ü  negatywny obraz siebie, przyszłości i świata „nic dobrego mnie nie spotka”, „jestem do niczego”;

ü  ma problemy z uwagą, tzn. że trudno mu się skupić, ma problemy z „zebraniem myśli”, często również z logicznym wypowiedzeniem się na dany temat a jego odpowiedzi są lakoniczne, zdawkowe i wymijające.

ü  samookalecza się (maska depresji);

ü  nadużywa alkoholu lub substancji psychoaktywnych (maska depresji);

ü  problemy ze snem.

Kryteria diagnostyczne – Kryteria pochodzą z klasyfikacji chorób DSM-5:

„ A. W ciągu dwóch tygodni występuje, co najmniej pięć poniższych objawów, które reprezentują zmianę w dotychczasowym zachowaniu; co najmniej jeden z tych objawów to (1) nastrój depresyjny lub (2) utrata zainteresowania i odczuwania przyjemności.

Uwaga: nie zalicza się objawów, które zdecydowanie świadczą o innym schorzeniu somatycznym.

 

1. Depresyjny nastrój utrzymuje się niemal codziennie przez większość dnia, na co wskazuje albo subiektywna opinia (osoba odczuwa pustkę, smutek, lub brak nadziei), albo obserwacja innych (np. „płaczliwość”). (Uwaga: u dzieci i nastolatków może wystąpić jedynie drażliwość).

2. Znaczny spadek zainteresowania i zdolności odczuwania przyjemności przez większość dnia, niemal codziennie, (na co wskazuje subiektywna opinia pacjenta/pacjentki lub obserwacja osób trzecich).

3. Znaczny spadek lub przyrost masy ciała pomimo niestosowania diety (np. wahania masy ciała w granicach 5% w ciągu miesiąca) albo niemal codzienne wahania łaknienia. (Uwaga: u dzieci należy zwrócić uwagę na brak oczekiwanego przybierania na wadzę).

4. Bezsenność lub nadmierna senność występująca niemal każdego dnia.

5. Niemal codzienne pobudzenie lub zahamowanie psychomotoryczne (zauważalne dla innych nie tylko subiektywne poczucie nerwowości lub spowolnienia).

6. Niemal codzienne zmęczenie i utrata bądź brak energii.

7. Niemal codzienne poczucie braku własnej wartości, nadmierne lub nieadekwatne poczucie winy (wykraczające poza robienie sobie wyrzutów lub poczucie winy z powodu zachorowania, może mieć charakter urojeniowy).

8. Ograniczona zdolność myślenia lub koncentracji albo brak zdecydowania zdarzające się niemal codziennie, (na co wskazuje subiektywna opinia pacjenta/pacjentki lub obserwacja osób trzecich).

9. Nawracające myśli o śmierci (nie tylko strach przed umieraniem). Nawracające myśli samobójcze bez konkretnego planu, próby samobójcze lub konkretny plan popełnienia samobójstwa.

 

B. Objawy wywołują istotne klinicznie cierpienie psychiczne bądź upośledzenie funkcjonowania w społecznym, zawodowym lub innym ważnym obszarze.

C. Objawy te nie są związane z fizjologicznym działaniem środków odurzających ani z innymi schorzeniami.  (...)”

23 lutego obchodzony jest OGÓLNOPOLSKIM DZIEŃ WALKI Z DEPRESJĄ.

 W zakładce Kącik Psychologiczno-Pedagogiczny znajdą Państwo materiały dotyczące depresji nastolatków

 Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek obawy, podejrzenia czy wątpliwości dotyczące stanu emocjonalnego Waszego dziecka zachęcam zarówno do lektury jak i do kontaktu.

Polecam także książkę:

 „Depresja nastolatków”; Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski, Klaudia Siwek, GWP, 2018

 

Psycholog Szkolny Brzostek Katarzyna

 

 

Sorry, the PDF could not be displayed. Click here to download the PDF

 

Koniecznie obejrzyj ten film.

 

 

Sorry, the PDF could not be displayed. Click here to download the PDF

Sorry, the PDF could not be displayed. Click here to download the PDF

Warto zobaczyć ten filmik.

Znajdziecie Państwo tutaj ciekawe naszym zdanie materiały wspomagające Was w roli rodziców i wychowawców swoich dzieci.